|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

واکنش مدیرعامل آب شرکت منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مخالفت‌ها با آبگیری سد چم‌شیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با رسانه ها نسبت به برخی صحبت ها و مخالفت ها با آبگیری سد چم شیر گچساران، واکنش نشان داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، اظهار داشت: ساختگاه سد چم شیر گچساران بر سر لایه های آهکی "میشان" است، ۳۶ درصد مخزن این سد، سازند گچساران است. سازند گچساران هفت بخش دارد که ضخامتش ۱۸۰۰ متر است، در هیچ جای ایران و زاگرس سازنده گچساران هفت بخش آن با هم مشاهده نمی شود که در حوزه چم شیر  پنج ممبر یا بخش آن از زیر زمین بیرون آمدند.
وی، اظهارکرد: در بازدیدهای میدانی، حفاری‌های زیرزمینی، گمانه ها و اقدامات اکتشافی این سد هیچ گونه توده یا لایه نمکی مشاهده نشده است. مردمی که در منطقه زندگی می کنند هیچ گونه نمکی را مشاهده نکرد اند. نکته جالب این است که در فاصله سه و نیم کیلومتری پایین سد چم شیر یکسری چشمه های نمکی وجود دارد که حتی گذشتگان این چشمه ها را "کَرت" بندی می کردند و روستائیان اطراف، تابستان نمک برداشت می کردند و از چهار پنج کیلومتر حمل و برای استفاده انتقال می دادند بنابراین اگر نمکی در مخزن سد بود مردم روستایی نیازی نبود که از فاصله دور اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: وقتی سد آبگیری شود حجم بالایی از آب در رودخانه رها می شود و همان چشمه هایی که در پایین دست سد چم شیر هستند و باعث نامطلوب شدن کیفیت آب رودخانه زهره شده اند که با این سد تاثیرات چشمه ها بر رودخانه زهره کم رنگ خواهد داشت.
مصلح، تولید برق آبی، تامین آب صنعت و کشاورزی و بهبود کیفیت آب رودخانه زهره را از مهمترین اهداف احداث سد چم شیر عنوان و تصریح کرد: برخلاف برخی گفته ها، احداث سد چم شیر باعث کاهش شوری رودخانه زهره می شود. رودخانه زهره و خیرآباد در منطقه حیدر کرار به هم متصل می شوند، رودخانه زهره چون در پایین دست سد چم شیر قرار دارد و در تابستان یکسری چشمه ها کیفیت آن را به ۱۱هزار "میکروموس" می رسانند و حتی دام مناطق  هندیجان نمی توانند از آب رودخانه زهره استفاده کنند که مجبور می شویم سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد کوثر رها کنیم تا "ای سی" رودخانه زهره را در هندیجان پایین بیاورد.

وی ادامه داد: در صورتی که سد چم شیر آبگیری  شود در هندیجان دیگر "ای سی" نخواهیم داشت که مجبور شویم از سد کوثر آب رها کنیم چراکه خود سد چم شیر باعث می شود که تاثیر چشمه های نمکی پایین دست به نوعی کم رنگ شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گفتند که به موازات آبگیری سد چم شیر، کار پایش کیفی روزانه انجام شود که آیا بر اثر آبگیری میزان املاح در آب سد بالا می رود یا پایین می آید و بر اساس این آزمایشات تصمیم گیری می شود.
مصلح تاکید کرد: ۹ موسسه تحقیقاتی از جمله دانشگاه شیراز، دانشگاه تهران بخش موسسه تحقیقات آب و حدود ۶ مشاور مختلف سر مخزن سد کار کرده اند که همه این دانشگاه‌ها و مشاوران به این نتیجه رسیده اند که در مخزن سد چم شیر هیچ گونه پایه نمکی یا لایه نمک انحلالی نداریم و نگران هیچ چیزی نیستند. ضمن اینکه گزارشات خود را مستند به مرکز پژوهش‌های مجلس و اصل ۹۰ ارجاع داده شد.
وی، با بیان اینکه کمیته ای به نام کمیته آبگیری سد چم شیر تشکیل شده است، اظهارکرد: بنا به دستور وزیر نیرو به جهت بی طرفی این کمیته هیچ یکی از اعضای این کمیته پرسنل وزارت نیرو نیستند بلکه استادان دانشگاه، دلسوزان محیط زیست و نخبگان محیط زیستی هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این سد هنوز آبگیری نشده است و در مخزن سد هم امکان تردد خودرو دارد و همه منتقدان و دلسوزان می توانند حضور در محل سد حاضر شوند و هر جا مشکوک بودند، بگویند که اینجا نمک دارد تا نمونه گیری و بررسی شود.
مصلح، افزود: در زمینه سد چم شیر هیچ جای نگرانی وجود ندارد چراکه چشمه های نمکی ۳.۵ کیلومتری پایین دست سد چم شیر هستند، اگر این چشمه ها در مخزن بودند باید ۱۰۰ درصد نگران بودیم. در نمونه برداری های صورت گرفته از این سد هیچ گونه (ان آ سی ال) نمک رویت نشده است.
وی، اظهارکرد: شرکت نفت از قدیم چهار پنج چاه در حاشیه مخزن سد چم شیر داشت که براساس اصول پدافند غیرعامل این چاهها جابجا و پلمب  شدند و هم اکنون خارج از مخزن سد چم شیر هستند. طبق تفاهم نامه وزارت نفت و وزارت نیرو از سال ۷۴ تاکنون هیچ چاه نفتی در حاشیه مخزن حفاری نشده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص غرق شدن یک محوطه تاریخی مربوط به دروه ساسانی برای همیشه با آبگیری سد چم شیر تصریح کرد: این سد مجوز میراث فرهنگی را برای آبگیری دارد ظاهرا چند نقطه حفاری شده و اگر به نتیجه ای رسیدند با خود بردند اما آثاری که هم اکنون ببینیم و زیر آب می رود وجود ندارد.
مصلح، بیان کرد: متاسفانه مخالفت ها با سد چم شیر، علمی و کارشناسی نیست و با مصالح مردم همخوانی ندارد.

کد خبر: 1128
  تاریخ خبر : 1401/09/09
  آخرین به‌روزرسانی : 1401/09/13
 مسئول روابط عمومی
 732
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 5
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 222
  • بازدید دیروز : 1,246
  • کل بازدید : 1,979,522
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/28 09:13:43
  • شناسه IP شما : 3.16.76.43

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :