|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان دنا

جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دنا با حضور مدیرعامل و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و سایر اعضا و به ریاست فرماندار دنا در محل فرمانداری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این جلسه، آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، گفت: شهرستان دنا فقط یک شهرستان نیست بلکه یک نماد است برای کل استان و کشور به طوری که در یک مقاله رسمی نوشته بود تنوع  گیاهی که در دنا وجود دارد به تنهایی به اندازه ۶۰ کشور دنیا است.
مصلح، اظهار داشت: امسال توسط مقام معظم رهبری سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده که همه باید در تحقق این شعار تلاش کنیم، ظرفیت شهرستان دنا در زمینه آب، کشاورزی و گردشگری است و به عنوان متولی آب باید وظیفه خودمان را در تحقق اهدافی که بر اساسی آمایش سرزمینی برای شهرستان دنا ترسیم شده انجام دهیم.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: سیاست وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱عدالت، شفافیت و قانون مداری است و سیاست دولت آقای رئیسی هم عدالت است، در حوزه آب در استان واژه عدالت اجتماعی و جغرافیایی در آب را تعریف کردیم یعنی اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ نقطه‌ای نباید بی آب باشد، اقداماتی که آب منطقه ای در دنا داشته با توجه به پتانسیل هایی که دارد، شامل چند بعد است، حفاظت و بهره برداری و صیانت از منابع آب زیرزمینی و دیگر طرح ها است.
وی، گفت: نتیجه مطالعات و برنامه ریزی و بهره‌برداری از طرح های موجود در حوزه دنا توسط وزارت نیرو انجام گرفته است عبارتند از اینکه اکنون ما در سطح دنا ایستگاه های مطالعاتی داریم که کارشان اندازه گیری آب سطحی و آبهای زیرزمینی و بارش ها است که این مبنای اصلی کار آب منطقه ای برای شروع هر کاری در شهرستان دنا است.
مصلح،  افزود: یک سری پروژه در حال بهره برداری داریم از قبیل ۵ نیروگاه که در شهرستان دنا که جز افتخارات آب منطقه‌ای در دنا محسوب می‌شوند و باعث اشتغال بیش از ۳۰نفر از فرزندان این منطقه شده‌ است.

وی، اظهار داشت: شهرستان دنا با توجه به عبور سرشاخه های خرسان و بشار می‌بایست حتما در نقاط شهری و روستایی ساماندهی رودخانه انجام گیرد که در کمیته برنامه ریزی  از ردیف بودجه‌ای تامین آب شهرستان دنا و تامین مطالعات و ردیف اعتبارات بحران و سیلاب برخوردار است باید از این اعتبارات استفاده کنیم، طرح های جهاد کشاورزی که اجرای آنها با  همکاران در جهاد کشاورزی است و متولی تخصیص و بعد مجوزاتشان بر عهده شرکت است و یک سری طرح های در حال مطالعه است.
مصلح، افزود: سد پراشکفت علی رغم اینکه ساختگاه آن در شهرستان بویراحمد است سابقه مطالعاتی دارد که هفته گذشته به اتفاق استاندار و آقای روشنفکر نماینده مردم در مجلس تا نزدیک ساختگاه رفتیم که این سد در صورت ساخت نزدیک به ۲۰۱ میلیون متر مکعب ذخیره خواهد داشت که هم می تواند تولید برق کند و هم تولید آب شرب و تأمین آب کشاورزی بخش زیادی از شهرستان دنا  را داشته باشد.
وی گفت: استفاده از طرح های گردشگری آبی می تواند زمینه ساز اشتغال باشد که متقاضیان زیادی هم وجود دارد که درخواست داده اند و باید مورد توجه قرار گیرند.
همچنین، درخشان‌زاده، فرماندار شهرستان دنا گفت: امیدواریم با حضور مدیریت توانمند و جهادی در اداره منابع آب شهرستان دنا روز به روز شاهد پیشرفت در زمینه رشد و توسعه شاخص‌های آبی و برطرف شدن موانع موجود در شهرستان باشیم.
وی، گفت: می‌دانیم که منابع آب مهمترین شاخصه توسعه است و در واقع اگر بخواهیم از شاخص‌ها در بحث اقتصاد و کشاورزی یاد کنیم  وجود منابع آب جز اولویت ها است که بسیار حیاتی بوده چرا که تا آب نباشد توسعه‌ هم نیست.
درخشان زاده با اشاره به هدر رفت آب در شهرستان دنا اظهار داشت: در خصوص هدر رفت آب در این شهرستان باید چاره‌ای اندیشی کرد بنابراین از آب منطقه‌ای استان انتظار داریم شهرستان دنا با وجود سرشاخه های رودخانه خرسان و بشار  در استان که مقام اول را دارد نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشند.
وی، عنوان کرد: در بحث اولویت بندی در مصارف آب اولویت ما آب شرب است و بعد کشاورزی و صنعت که ما هم در آب شرب و هم کشاورزی مشکلاتی داریم و از مجموعه آب منطقه ای  انتظار داریم که حداقل مشکلات موجود در حوزه آب را بررسی و حل و فصل کنند و جلوی مصارف غیر قانونی را بگیرند چرا که در فصل تابستان روستاهای ما دچار تنش کم آبی شدیدی خواهند شد.
وی گفت: در حوزه کریک رودخانه ای داریم که با توجه به مسکونی بودن به لحاظ حریم و بستر مشکلاتی را برای اهالی  ایجاد کرده و انتظار داریم این حریم و بستر رعایت شود و فاصله مناسب ایجاد شود تا ساکنان برای ساخت و ساز دچار مشکل نشوند.
فرماندار دنا افزود: در  بخش حفظ و صیانت از رودخانه‌های بشار و خرسان مشکلاتی از جمله استفاده های غیر مجاز داریم که انتظار می رود پیگیری شود، بحث احداث سد شبلیز و سد تنگ پوتک است که اگر عملیاتی و ساخته شوند بخش عظیمی از مشکلات آب پایین دست و مجاورت  این مناطق رفع خواهد شد و بازدیدی که چند روز پیش از مناطق داشتیم مشاهده کردیم که روان آب های فراوانی وجود دارد که بدون استفاده هستند  که اگر سد ساخته شود می‌تواند حداقل مشکل کم آبی ۲۰روستا را حل کند که می طلبد آب منطقه ای نگاه ویژه ای به این  موضوع داشته باشد.
  در ادامه، قدمی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان، گفت: جلسات شورای حفاظت از آب به ریاست فرماندار شهرستان است و آب منطقه ای دبیر جلسه است که به  بررسی مسائل و مشکلات فی مابین مردم و دستگاهها در مورد آب را می پردازد،  زلزله ای که در اواخر سال ۹۹شهر سی سخت را لرزاند هنوز خسارات روانی، اجتماعی و اقتصادی پا برجاست و به چشم دیده می‌شود که در این بین کار دستگاههای اجرایی را دوچندان می کند که می طلبد دستگاههای اجرایی با دغدغه مندی بیشتر، مشکلات  مردم را حل و فصل کنند.
قدمی، اظهار داشت: آب در واقع میراث گذشتگان نیست و متعلق است به آیندگان که ما باید به درستی از آن حفاظت کنیم تا به دست آیندگان برسد، اگر مشکل کمبود آب را در استان های کویری مطرح کنیم شاید خیلی بی راه نباشد ولی در استان کهگیلویه و بویراحمد که بیش از ۱۰درصد منابع آبی کشور را دارد و محرومیت هایی برای آب شرب داریم قابل تامل است و احساس می‌شود که رسالت سنگین تری بر عهده داریم و مدیرعامل آب منطقه ای نظرشان بر این است که مشکلات حوزه آب وفاضلاب هر چه سریعتر حل و فصل شود و پرونده‌ها رسیدگی و مجوز لازم داده شود.
وی گفت: در بحث نیروگاهها و تولیدات آنها دغدغه خود ماست چرا که حدود ۳۰ نفر از جوانان شهرستان دنا در این نیروگاهها مشغول به کار هستند، روند تولید نیروگاهها به کیلو وات در سال ۹۴ حدود ۳۲میلیون کیلو وات ساعت، در سال ۹۵ حدود ۲۷میلیون کیلو وات ساعت، ۹۶حدود ۲۴میلیون کیلو وات ساعت، ۹۷حدود ۳۴میلیون کیلو وات ساعت و در ۹۸ در حدود ۵۶ میلیون کیلو وات ساعت، ۹۹ حدود ۴۹میلیون کیلو وات ساعت و در سال ۱۴۰۰ کلا ۲۶میلیون کیلو وات ساعت توانستیم تولید انجام دهیم که قاعدتا برخی نیروگاهها در فصل تابستان  تعطیل بودند.
قدمی، افزود: از فرماندار، بخشدار  و رئیس اداره منابع آب شهرستان دنا انتظار داریم با دهیاران جلسه ای بگذارند که مردم اجازه دهند این برق برای خودشان تولید شود که اگر این مهم صورت گیرد احتمال اینکه قطعی برق سی سخت بر طرف شود پیش بینی می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان، عنوان کرد: در زمان وقوع زلزله مردم نخاله های ناشی از خرابی زلزله را در حریم آبرا هه ها و رودخانه ها خالی کردند که مانع آب گذری شده است که این موضوع هم باید به دهیاران گوش زد  شود، بحث عدم کشت برنج و محدودیت کشت برنج  مصوبه هیأت وزیران هست و ما هم به عنوان دستگاههای اجرایی که زیر مجموعه هیأت وزیران هستیم و بحث سازگاری با کم آبی این ممنوعیت ها مصوب شده است.
قدمی، اظهار داشت: آب منطقه‌ای در  بحث سد خرسان پیشرو بوده است و با طرح های حوزه شهرستان دنا نهایت همکاری را داشته است، مشکلات آب شرب بیشتر در بحث هدر رفت آب است، انشعابات غیر مجاز برای استفاده باغات و کشاورزی است و شاید بخش زیادی از استعلامی که در حوزه شهرستان دنا انجام می‌گیرد مربوط به آب و فاضلاب هست که می بینیم آب و فاضلاب در حال تأمین کردن آب شربش هست و زمانی که آب وفاضلاب آب شرب مردم را تأمین می کند یعنی مازاد را می توان برای مصارف صنعت استفاده کرد ولی زمانی که مردم مشکل آب شرب دارند آب و فاضلاب پاسخ مثبتی به طرح های صنعتی ندهند تا مردم دچار بی آبی نشوند.
عابدینی رئیس اداره منابع آب شهرستان دنا نیز گفت: در سال قبل ۴جلسه گرفته شد و مصوباتی از جمله کشت جایگزین محصولات پر آب بر، تلاش برای فعالیت نیروگاههای برق آبی در فصل گرم، محصور کردن حریم های کمی و کیفی مخازن آب شرب شهرستان رفع تصرف تجاوز از حریم‌ رودخانه ها و آبراهه ها بود که بخش زیادی از این مصوبات با همکاری اعضای جلسه شورای حفاظت آب اجرایی گردید و بخشی هم باید مکرر پایش شود.
عابدینی، اظهار داشت: باید در شورای حفاظت از آب مصوبه کمتر داشته باشیم و بیشتر اجرا کنیم در برنامه ابلاغیه ای که در سال قبل برای ما مشخص شد خوشبختانه اداره منابع آب شهرستان دنا جزو شهرستان های برتر شناخته شد در بحث تمدید پروانه های تمدید بهره برداری طرح های ماهی، کارخانه های شن و ماسه و آب معدنی به گواه آمار و اسنادی که ارائه شده به اهداف مورد نظر رسیدیم.

وی، گفت: در بخش حفاظتی و صیانتی، در بخش رفع تصرف حریم رودخانه ها و آبراهها ۷هکتار رفع تصرف داشتیم، پر کردن ۴حلقه چاه غیر مجاز، ۳۳هزار و ۴۵۵متر مربع با کاربری مختلف اعم از کشاورزی، ساخت وساز مسکونی باغ ویلا، طرح ماهی، خاکریزی و تسطیح جهت کشت سطحی در حریم روخانه‌ها شناسایی شدند، اخطار داده شدند و با همراهی و همکاری نیروی انتظامی صورت جلسه شد و به مقامات قضایی فرستاده شد و با حکم قضایی رفع تصرف هایی انجام گرفت.
وی افزود: موضوعی که باید به آن توجه شود، بحث سد خرسان است که مشکلاتی برای مردم به وجود آورده هر چند پروژه سد سازی بسیار زمان بر است و با توجه به اینکه ۸۵ درصد مخزن این سد در حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد و در شهرستان دنا قرار گرفته باعث مشکلاتی از جمله بهداشت، آب، برق، گاز و آموزش برای روستانشینان شده است درخواست داریم  این مشکل را در سطح وزارت خانه به نحو مطلوب بررسی و حل و فصل کنید.

کد خبر: 1042
  تاریخ خبر : 1401/01/23
 مسئول روابط عمومی
 502
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 12
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,048
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 2,041,822
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/27 09:03:31
  • شناسه IP شما : 18.221.187.207

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :