|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بهره برداری از سد و نیروگاه چم شیر با حضور رییس جمهور

با حضور رییس جمهور و هیأت همراه، سد چم شیر گچساران به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، در آیین بهره برداری از سد و نیروگاه چمشیر که امروز ‌برگزار شد، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، اظهار داشت: خرسندیم که امروز یک پروژه بسیار مهم و دارای اثربخشی بسیار بالا را در راستای مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری می‌رسانیم.
وزیر نیرو بیان کرد: سد و نیروگاه چمشیر با 2.3 میلیارد متر مکعب ظرفیت، از نظر حجم پنجمین سد بزرگ کشور و نیز بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیاست که در زمان معین به بهره‌برداری رسید و سرشار از تجارب و نکات مثبت است.
وی در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از دست‌اندرکاران اجرای پروژه اعم پیمانکاران، مجریان، مدیران منابع آب و مدیران استانی و همچنین کارگران زحتمتکش ساخت سد، اضافه کرد: در فرایند احداث سد چمشیر مطالعات خوب و جامعی در ابعاد مختلف مانند اقلیم شناسی، هواشناسی، خاک شناسی، زمین شناسی و به ویژه محیط زیست انجام شده است که تنها در حوزه محیط‌زیست 25 مطالعه و گزارش زیست محیطی تهیه شده است.
محرابیان با بیان اینکه حاصل این مطالعات جامع و کامل اخذ تأییدیه‌های مورد نیاز بود، ادامه داد: نیروگاه این سد قادر است 176 مگاوات برق تولید کند که با همکاری مناسب و سریع همکاران‌ حوزه برق منطقه‌ای توانستیم فاز اول نیروگاه این سد را نیز آماده بهره برداری کنیم.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه یکی از محور‌های اصلی فعالیت‌های دولت سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذشته است، گفت: بنا داریم بیشتر انرژی و توان خود را صرف تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذشته کنیم و پروژه جدیدی تعریف نکنیم، مگر اینکه برای تکمیل زنجیره خدمت‌رسانی به مردم عزیز کشورمان به پروژه‌های جدید نیاز باشد.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه امروز زمان منتفع شدن مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از مزایای این طرح بزرگ و ملی است، افزود: مهم‌ترین هدف سد چمشیر تعدیل کمی و کیفی آب رودخانه زهره است.
وزیر نیرو اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم رودخانه زهره این است که در مدت کمتر از سه ماه بیش از 75 درصد آورد آبی دارد که معنای آن سیلاب، تخریب و از دست رفتن آب شیرین ارزشمند و ریخته شدن آن به دریا است.
محرابیان در همین رابطه ادامه داد: از سوی دیگر در بیشتر ایام سال رود زهره با کمتر از 20 درصد از آورد آبی جریان دارد که با احداث سد چمشیر و مهار سیلاب‌های منطقه علاوه بر تعدیل کمیت آب، همچنین شاهد افزایش قابل ملاحظه کیفیت آب رود زهره نیز خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروزه یکی از سیاست‌های مهم ایران و بسیاری از کشور‌های جهان برای تامین آب، شیرین‌سازی آب دریاست، گفت: شیرین‌سازی هر متر مکعب آب در کنار دریا 20 تا 30 هزار تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه سد چمشیر ظرفیتی معادل 2 میلیارد متر مکعب دارد، این یعنی با کمک این سد سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان در حوزه تأمین آب شرب سالم و با کیفیت صرفه جویی به عمل خواهد آمد.
محرابیان اضافه کرد: هدف دیگر احداث سد چمشیر مدیریت و تامین آب مورد نیاز و با کیفیت برای بخش کشاورزی و صنعت است که پیش‌بینی می‌کنیم نقش بسزایی در توسعه و ایجاد اشتغال در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر داشته باشد.
وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود نیز با تأکید بر نقش موثر سد چمشیر در بهبود کیفیت آب رودخانه زهره اظهار داشت: EC آب رودخانه زهره به ویژه در فصول گرم بسیار بالا است و به واسطه ذخیره سازی حجم بسیار زیادی از آب‌های سیلابی و با کیفیت در مخزن سد، شاهد این هستیم که EC آب تا 1300 کاهش یافته است که این کیفیت بسیار مناسبی برای کشاورزی است.
همچنین، علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این سد، تحولات مناسبی در منطقه ایجاد خواهد کرد، گفت: واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید که در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.
سید علی احمد زاده، افزود: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.
وی بیان کرد: تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.
احمدزاده با بیان اینکه سد و نیروگاه چمشیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری دارد ابراز کرد: عملیات اجرایی این پروژه با اخذ مجوز‌های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد.

 

کد خبر: 1201
  تاریخ خبر : 1402/04/26
 مسئول روابط عمومی
 291
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 3,382
  • بازدید دیروز : 2,820
  • کل بازدید : 1,998,136
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 13:56:25
  • شناسه IP شما : 3.15.229.113

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :