|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد:

کهگیلویه و بویراحمد صاحب تکنولوژی بارورسازی ابرها می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت سد آبریز، سد تنگ سرخ و دیگر طرح های آب استان توضیحاتی داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، با اشاره به اهمیت سد آبریز برای منطقه و اینکه مدیر اجرایی این سد تغییر کرده و یکی از بهترین نیروهای فنی کشوری است، اظهار داشت: هفته گذشته ایشان معارفه که با حضور وی، سد وارد مرحله اجرایی می شود. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه مجوزهای زیست محیطی این سد کسب شده و بحث نیروگاه سد، تونل ها نیز در حال طراحی هستند، گفت: این سد و نیروگاه بر اساس نیاز شرب، صنعت و کشاورزی طراحی می شود.
مصلح، درخصوص تأمین بخشی از آب چهار شهر از سد آبریز، گفت: 16 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز برای چهار شهر از سد کوثر و حدود 20 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز آنها نیز از سد آبریز تأمین می شود. 
وی، خاطرنشان کرد: پتروشیمی دهدشت، پتروشیمی چرام، مینی پالایشگاه دهدشت و کارخانه آجر در تخصیص صنعت هستند. 
مصلح، همچنین در خصوص سد تنگ سرخ، با بیان اینکه امسال مناقصه ابزار دقیق سد تنگ سرخ با 40 میلیاردتومان اعتبار انجام شد و با برند اروپایی در حال انجام است، افزود: جاده جایگزین در سد تنگ سرخ  مراحل نهایی خود را می گذراند و سامانه انتقال آب از سد تنگ سرخ تا یاسوج بعد از 11 سال تعیین تکلیف شد و روز چهارشنبه آخرین دفاع آن انجام می گیرد و اخذ مجوز اجرایی آن نهایی می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد درخصوص اعتبارات تخصیصی سد تنگ سرخ، گفت: بعد از 11 سال، تملک اراضی سد تنگ سرخ شروع شده و امسال حدود 50 هکتار به مبلغ 50 میلیارد تومان تملک شده است.
وی، افزود: پیشرفت فیزیکی سد از 50 درصد عبور کرده است و امسال 85 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی سد تنگ سرخ بوده، سال گذشته 190 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت، از سال 1390 و زمانی که سد تنگ سرخ کلنگ زنی شد تاکنون 360 میلیارد تومان برای این سد هزینه شده که 300 میلیارد تومان آن در این دو سال انجام گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: مخزن 20 هزار متر مکعبی طرح آبرسانی به شهر دهدشت با تخصیص اعتبار 85 میلیارد تومان تمام شده و مناقصه اتصال این مخزن با 20 میلیارد تومان روی سامانه رفته است، در صورت قطع آب، این مخزن می تواند تا 72 ساعت آب شهر دهدشت را تأمین کند.
مصلح، بیان داشت: بزرگترین چالش در حوزه آب استان کهگیلویه و بویراحمد این است که ما نیاز به مهار آب داریم، حتی اگر بارندگی هم داشته باشیم تا زمانی که این باران را مهار نکنیم هیچ استفاده ای از آن نمی توانیم بکنیم.
وی، گفت: سه سد شاه قاسم، کوثر و چمشیر در استان ساخته شده که سهم استان دیده شده است. در سد کوثر حدود 200 میلیون متر مکعب، در سد چمشیر 126 میلیون متر مکعب سهم استان است. 6 شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر بهره مند می شوند و اگر سد کوثر را نداشتیم، پتروشیمی گچساران الان افتتاح نمی شد چون 17 میلیون متر مکعب نیازمند پتروشیمی گچساران بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه سه سد سرپری، سقاوه و تنگ سرخ در حال اجرا هستند و در این سه سد منافع مان دیده شده است و اهدافشان درون استانی است، گفت: سیزده سد که در حال مطالعه هستند؛ سد پراشکفت با حجم 201 میلیون متر مکعب، سد کُمبل در گچساران و سرآسیاب یوسفی در بهمئی، امسال وارد فاز مطالعه شده اند. 
مصلح، اظهار داشت: با اجرای این سیزده سد که در حال مطالعه هستند و 3 سدی که در حال اجرایی هستند،  چالش مهار آب در کهگیلویه وبویراحمد تمام می شود، دیگر چالشی وجود ندارد، و بعد از این ما با یک سری مخازن مهارشده ای مواجهیم که باید آنها را انتقال دهیم. ما به راحتی آب سد کوثر را برای لیکک و دیگر شهرها می بریم، چون مخزن آب داریم. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ، با بیان اینکه شهر دیشموک بیشترین بارش را در کشور داشته ولی با کمبود آب مواجه است، گفت: مجوز تأمین آب دیشموک از رودخانه گندمکار را اخذ کرده ایم.
مصلح درخصوص وضعیت برخی دیگر از پروژه های استانی، گفت: عملیات اجرایی تامین آب 1200 هکتار اراضی دشت مور از سد کوثر شروع، پیمانکار حفاری چاه های آب شرب باشت تعیین و هفت طرح ساماندهی رودخانه های سطح استان انجام شده و آماده بهره برداری است.
وی، در خصوص بارورسازی ابرها بیان کرد: 6 دستگاه باروری ابرها را به صورت تکنولوژی ژنراتورهای زمینی از سازمان فناوری های جدید دریافت می کنیم و وارد استان می شود و ما به جرگه استان های دارای تکنولوژی بارورسازی ابرها می پیوندیم.
مصلح، گفت: این دستگاه ها به افزایش بارش در استان کمک می کنند، چون در استان ما بخاطر شرایط توپوگرافی باروری توسط هواپیما سخت است، یکسال بوده که پیگیر این موضوع هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، افزود: این دستگاه ها قادر هستند در زمانی که ابرها بارور شده اند ولی باروری کمی دارند، ابرها را بارور و 10 تا 20 درصد به بارش استان کمک کنند.
وی، گفت: اینها در نقاطی نصب می شوند، توسط موادی که به آنها متصاعد شده به ابرها برخورد می کنند و بعد از 30 دقیقه شروع به بارش می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به اینکه آیا مافیای آب در این استان وجود دارد و به سدسازی ها کمک می کند؟ گفت: تحول مثبتی که در این دولت درخصوص آب اتفاق افتاده، 260 مجوز برای برداشت آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت داده شده، مجوز مطالعه 3 سد شروع شده، 61 پروژه در بخش آب در حال اجرا هستند. در این دو ساله یک هزار و 200 میلیارد تومان به بخش آب استان اعتبار تخصیص داده شد.
مصلح بیان کرد: در این دولت هیچگونه مجوزی جهت انتقال آب از استان کهگیلویه و بویراحمد به استان های دیگر داده نشده است. در این دولت هر تصمیمی گرفته شد در راستای کمک به مردم بوده است. سرعت دادن به سدهای داخل استان؛ مثلا سد سرپری بعد از سالهای سال دوباره زنده شد، سد سقاوه در این دولت کلنگ زنی و مجوز آن داده شده، این نشان می دهد مافیایی وجود ندارد، و اگر باشد، این مافیا قطعا نباید از نظر رشد پروژه ها کمک به استان ها و مناطق محروم کند.
مصلح گفت: این برداشت ها و مجوزاتی که داده شده کاملا مخالف با مافیا است، هر چند که ممکن است در سالهایی رشد کاریکاتوری داشتیم، اما امروز می بینیم که 61 پروژه آب فعال در 9 شهرستان داریم، اگر مافیا وجود داشت قاعدتا نباید اجازه می داد که این میزان پروژه و این میزان اعتبار وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شود. هر چند که یکی از مسائلی که داریم همان مجوزهایی که داده می شود باید پروژه ها تکمیل شوند، چون یکی از قوانین این است که به ازای هر 3 پروژه بهره برداری، یک پروژه جدید داشته باشیم، اما در این دولت این موضوع استثنا شد و ما در سفر ریاست جمهوری 11 پروژه را شروع کردیم.

 

کد خبر: 1273
  تاریخ خبر : 1402/11/17
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/11/17
 مسئول روابط عمومی
 130
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,427
  • بازدید دیروز : 1,651
  • کل بازدید : 1,993,361
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 09:10:48
  • شناسه IP شما : 3.19.31.73

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :