|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جوابیه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد

شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، جوابیه ای را نسبت به خبر درج شده در پایگاه خبری کبنا نیوز در مورخ چهارشنبه 22 فروردین ماه 1403 با عنوان "ترک بر سد افتتاح نشده سرپری" صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این جوابیه آمده است: "مدیر محترم پایگاه خبری کبنا نیوز
با سلام

احتراما، ضمن ارج نهادن و تأکید بر اهمیت و جایگاه رسانه های جمعی در روشنگری افکار عمومی، جوابیه  شرکت آب منطقه ای در پاسخ به مطلب درج شده در مورخ چهارشنبه 22 فروردین ماه 1403 با کد خبری 474693  در آن پایگاه خبری محترم، تحت عنوان: "ترک بر سد افتتاح نشده سرپری"، جهت استحضار و انعکاس شایسته آن، وفق قانون، تقدیم می شود.
همانطور که می دانیم، سد سرپری با هدف آبیاری بیش از ۴۵۰ هکتار از زمین‌های حومه غربی دهدشت آغاز شد و این طرح اگرچه سالها مورد کم لطفی اعتباری واقع شد اما در دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام گرفته روی ریل پیشرفت قرار گرفته است.
بهره ‌برداری از سد سرپری علاوه بر توسعه کشاورزی در منطقه با توجه به موقعیت مکانی سد و ظرفیت‌های خوبی که دارد، فرصت مناسبی برای رونق گردشگری شهرستان کهگیلویه می باشد.
این سد با هدف ذخیره آب در فصل‌های بارندگی و آزادسازی در مواقع نیازعملیاتی شده و به مصارف کشاورزی خواهد رسید.  
پیشرفت فیزیکی کل طرح 55 درصد تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ است و اجزا مهم این سد در چند بخش اصلی ازجمله عملیات حفاری تزریق، عملیات بتنی ،جاده سازی و عملیات خاکی و هیدرومکانیکال و تاسیسات قابل تفکیک است.
با آزمایشات متعدد، سنجش در قسمت‌های انجام‌شده  کیفیت کارکنترل شده  و باید گفت که این سد با ضریب ایمنی بالایی ساخته می شود و برای کنترل کیفیت ساخت این سد از افراد با تجربه و متخصص در این امر و بهترین مشاوران تخصصی کشور و پیمانکار توانمند بومی استفاده شده است.
در واقع پیشرفت فیزیکی سد در بخش حفاری تزریق ۷۰ درصد ودر بخش عملیات بتنی ۷۵ درصد ،احداث جاده دسترسی ۸۵ درصد و عملیات خاکی ۲۹ درصد میباشد، که فرازبند احداث شده همان بخش خاکریزی شده از سد سرپری (به تفسیر نویسنده آن رسانه و یا عامیانه به عنوان سد آماده افتتاح یاد شده) می باشد که  اگر قرار بود بر اثر سیلاب آسیب ، آبشستگی یا ترک یا درز ایجاد می‌شد ، اول سمت ورودی آب یا همان محل برخورد آب سیلاب به ریپ رپ( بخش سنگ چینی شده ) یا دستک‌های کناری این بخش دچار آسیب یا ریزش یا شکاف و ترک می‌شد، نه در آن قسمت که در معرض سیلاب نبوده است.
یادآور می شود که پیشرفت عملیات خاکی در این پروژه تا پایان اسفند ماه ۲۹ درصد است و در واقع حدود ۷۰ درصد عملیات خاکریزی بدنه سد باقی مانده است و آنچه که امروز به عنوان سد سرپری در گزارشات و عکس‌ها عنوان شده، همان فرازبند است که وظیفه آن جلوگیری از ورود سیلاب و آب رودخانه به محدوده بدنه است که به خوبی عملکرد مورد نظر را انجام داده است.
فرازبند باعث هدایت آب رودخانه به داخل سازه کالورت می‌گردد و ضمناً با هدایت آب محل رودخانه، امکان فعالیت‌های اجرایی را فراهم می‌نماید.
در احداث سدهای خاکی از مصالح خاکی از جمله خاک رس کوبیده شده برای احداث بدنه سد استفاده می شود.
در بخش فرازبند احداث شده به عرض حدود یک ونیم متر کناری آن (قسمت شیبدار بدون محافظت با سنگ) به دلایل فنی عملا کوبیده نشده و کمپکت انجام نشده و خاک آن در مرحله بعد که خاکریزی هسته و پوسته پایین دست می باشد برداشته، به اصطلاح فنی تریم و اتصال بین هسته و پوسته بالادست انجام خواهد شد و سپس ارتفاع قسمت خاکریزی شده از ارتفاع سد از 10 متر خاکریزی شده فراز بند ، با احداث وخاکریزی هسته سد با عرض پاشنه 120 متر وارتفاع کنونی خاکریزی به 28 متر افزایش می یابد. لذا هم اکنون که بیش از 70 درصد خاکریزی بدنه سد باقیمانده است ، نمی توان ریزش خاک برداشتی وکوبیده نشده را به عنوان مشکل و ایراد در نظر گرفت.
تاکید می شود که در طراحی سد های خاکی در جاهایی که در معرض فرسایش و آب قرار می گیرد، با سنگ چینی از تخریب سطح خاک جلوگیری می شود و در اجرای فرازبند احداث شده این سد با توجه به سنگ چینی انجام شده، هیچ گونه آبشستگی یا نشت یا درزی در محل تماس بین سنگ بستر و خاکریزی انجام نشده و همچنین در ترانشه تریم شده کوچک‌ترین آثاری از خسارت و یا صدمه به خاکریزی فرازبند مشاهده نگردیده و عملیات خاکی انجام شده با دقت و طبق مشخصات فنی انجام گردیده است.
عملیات حفاری و تزریق که در پرده آب بند سد هم اکنون تداوم داشته و به وضوح قابل مشاهده هست که هیچگونه آبی از بالا دست پرده آب بند به سمت پایین دست عبور یا نشتی نداشته و اجرای پرده آببند، موجب تشدید فعالیت‌های چشمه های بالادست سد و گاهاً حرکت به سمت کناره‌ها و ترازهای بالا گردیده به نحوی که در تمامی سال‌های گذشته علی رغم اینکه میزان بارندگی‌ها و سیلاب‌ها بیشتر بوده به این شکل فعالیت چشمه‌ها وجود نداشته است که نشان دهنده عملکرد دقیق و صحیح پرده آببند انجام شده در هسته سد می‌باشد.
در بخش راه و جاده دسترسی به سد و روستای سرپری، عملیات جاده جایگزین را به طول ۱۵۰۰ متر با 5 پل اجرا شده و این پل ها شامل یک پل دهانه ۵ متری ،۳پل با دهانه ۲ متری و یک پل ۱۴ متری با دو دهانه ۷ متری انجام شده است.
آسفالت این جاده  طبق مشخصات فنی و آیین‌نامه‌های راهسازی انجام گرفته و این جاده کاملا استاندارد و به نحوی مطلوب اجرا گردیده ، که مورد تایید مسئولین بازدید کننده بوده و از کیفیت کار رضایت کامل داشته اند.
در پایان امیدواریم که رسانه ها از انتشار مطالب فاقد اعتبار و ارزش تخصصی در سایت های وزین خود، خودداری نمایند و قبل از نشر هر مطلبی علی الخصوص موارد فنی و تخصصی، از نظر افراد متخصص و با مستندات کافی برای ارایه یادداشت، گزارش و خبر خود استفاده نمایند ، تا هم جایگاه و شأن رسانه حفظ گردد و هم باعث نگرانی بیجا در افکارعمومی جامعه نشود.

 

کد خبر: 1295
  تاریخ خبر : 1403/01/26
 مسئول روابط عمومی
 173
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 3
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 150
  • بازدید دیروز : 1,826
  • کل بازدید : 2,002,251
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 13:56:25
  • شناسه IP شما : 3.135.197.201

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :