|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

صدور جوابیه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد

شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در راستای تنویر افکار عمومی، جوابیه ای را در خصوص مطلب درج شده در پایگاه خبری صبح زاگرس، ارایه کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این جوابیه آمده است:"احتراما، ضمن تقدیر از رسانه های محترم در پیگیری، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص مسایل و مشکلات جامعه، در خصوص خبری که در آن پایگاه محترم در مورخه 7 اردیبهشت ماه 1403 با شماره خبر 3761 و با تیتر" رعایت اصول فنی جهت کاهش خسارت‌ها؛ تدابیر آب منطقه‌ای برای ساخت دیوار حائل چیست؟" درج شده، مقتضی است تا بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات، جهت تنویر افکار عمومی، جوابیه شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد که به شرح ذیل می باشد به صورت کامل و شایسته در آن پایگاه خبری انعکاس یابد.

"حجم بارش سالیانه استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۱ میلیارد مترمکعب و رواناب ۸/۵ (هشت و نیم) میلیارد مترمکعب در استان همراه با توپوگرافی و شرایط زمین شناسی استان بستر را برای آسیب پذیری در سیلاب ها به صورت طبیعی فراهم ساخته است.

مجموعه شرکت آب منطقه ای اقدامات ترکیبی برای مدیریت، مهار و کنترل سیلاب ها را در دستور کار خود داشته که در طول دهه های قبل و نیز اخیر، بسیاری از آنها اجرایی و بخش دیگری نیز در حال مطالعه و اجراست.

از جمله مهترین اقدامات برای مهار سیلاب، احداث سدهای مخزنی است که تاکنون سه سد مهم، اجرا و در حال بهره برداری است.

بدون تردید، نقش ارزنده این سدها در سیلاب های اخیر و کنترل ۶۰۰ میلیون مترمکعب، فقط در بارش های سیل آسای ابتدای سال، باعث جلوگیری از بروز خسارت های مالی و جانی در استان شد.

۳ سد مهم دیگر در حال اجرا و ۱۲ سد در حال مطالعه است.

تنها در سال ۱۴۰۲ یک سد مهم بهره برداری، یک سد کلنگ زنی، یک سد بعد از ۳ سال تعطیلی، مجددا وارد عملیات اجرایی و ۳سد وارد فاز مطالعاتی شدند.

در کنار مهار سیلاب ها توسط سدهای مخزنی یکی از مهمترین روش ها احداث طرح های کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی است که سیلاب را مهار و وارد سفره های آب زیرزمینی نموده و نیز از خسارت به مناطق پایین دست جلوگیری می نمایند.

هم اکنون هفت طرح کنترل سیلاب در استان اجرا و در طول سال‌های اخیر نیز عملیات مرمت و بازسازی بر روی آنها انجام و در بارش های اخیر عملکرد ۱۰۰ درصدی از خود نشان دادند .

یکی دیگر از روش های جلوگیری از آسیب های سیلاب، عملیات مهندس رودخانه و ساماندهی رودخانه ها بوده که در این خصوص اقدامات ارزنده ای، به ویژه در سال‌های اخیر انجام گرفته است.

براساس قانون، مسولیت ساماندهی مسیل ها و رودخانه ها در نواحی شهری و روستایی بر عهده وزارت کشور و خارج از این بازه ها بر عهده وزارت نیرو می باشد.

در همین خصوص هم اکنون حدود ۱۷۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان از طریق اعتبارات ملی متمرکز توسط ۶ مشاور ذیصلاح در حال مطالعه به روش زمینی و نیز استفاده از پهباد می باشد.

در طول ۲ سال اخیر بالغ بر ۱۰۰ هکتار رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه ها در استان انجام گرفته است.

همچنین بیش از ۱۷ کیلومتر نشانه گذاری حریم و بستر در بازه های مهم رودخانه ها صورت پذیرفته است.

نصب علائم هشدار دهنده، صدور بیش از ۱۰۰۰ مورد اخطاریه، معرفی بیش از ۱۰۰ مورد به حوزه قضایی در خصوص تجاوز به حریم رودخانه ها از جمله اقدامات سال‌های اخیر می باشد.

همچنین عملیات ساماندهی رودخانه در ۱۸ بازه مهم و آسیب پذیر از جمله قیام لنده، موگرمون لنده، پیزک مارون در کهکیلویه، چاروسا در کهگیلویه، چیر در کهگیلویه، دره آخوند، طسوج و امامزاده علی در چرام، پشه کان گچساران، رودخانه باشت در شهرستان باشت، تنگ پوتک و دارشاهی در دنا، حیدرآباد لوداب، رجا در بشار و پارک مهرورزی در بشار شهرستان بویراحمد و نیز یک بازه در شهرستان مارگون در طول سال‌های ۱۴۰۱ تاکنون وارد مرحله اجرایی شده و اغلب آنها تکمیل و کل آنها تا تابستان سال جاری تکمیل خواهند شد.

مجموعه شرکت آب منطقه ای استان علیرغم محدودیت اعتباری این طرح ها، با تلاش پیمانکاران توانمند این بخش نسبت به تکمیل این طرح ها اقدام و هم اکنون بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران مربوطه در این طرح هاست که در صورت تامین و پرداخت آن، آمادگی ادامه فازهای بعدی و نیز بازه های جدید را خواهند داشت.

بخشی از مدیریت سیلاب در کنار رودخانه ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی که طرح های اختصاصی با مجوز قانونی در مجاورت رودخانه اجرا و یا در حال اجرا دارند می باشد که در این خصوص قانون گذار مسولیت اجرای دیوار حفاظتی را خود شخص حقیقی یا حقوقی دانسته است.

شرکت آب منطقه ای در این زمینه ضمن ارائه مشاوره فنی و تخصصی، بازدید تیم کارشناسی و معرفی به مشاور فنی و پس از دریافت طرح اجرایی دیوار حفاظتی و طرح آن در کمیته فنی نسبت به تایید و تصویب آن و ابلاغ به متقاضی اقدام می نماید و مسولیتی در زمینه اجرای آن ندارد.

در این خصوص تاکنون برای کلیه طرح های پرورش ماهی و گردشگری ابلاغ دیوار حفاظتی انجام شده که البته دستگاهای متولی موضوع، می باید نسبت به تاکید اجرای آن بهمنظور کاهش و
جلوگیری از خسارت سیلاب به این طرح ها اقدام نمایند. ‌

همچنین در خصوص کارخانه های شن و ماسه رویکرد این سازمان استفاده از مصالح کوهی برای تولید شن و ماسه بوده و هم اکنون بر روی رودخانه بشار و بسیاری از مناطق دیگر، هیچ گونه مجوزی صادر نشده و به صورت ویژه پیگیری ممنوعیت برداشت در این بازه ها در شورای تامین و اعمال محدودیت خود شرکت آب منطقه ای استان بوده است.

در برخی مناطق متناسب با آورد مصالح توسط رودخانه و به منظور لایروبی و بازگشایی مسیر رودخانه به صورت موقت و با کروکی مختصات دار مجوز برداشت محدود، مشابه سایر نقاط کشور و بر اساس قوانین ملی ( معرفی توسط صنعت معدن تجارت. رضایت دهیاری و شورای محل، محیط زیست، منابع طبیعی و... ) صادر می شود.

بدیهی است فرمانداران محترم در کل کشور به عنوان رئیس شورای حفاظت منابع آب هر شهرستان بوده و تمامی موارد در این شوراها مطرح و قابلیت تصویب و ... دارد.

به علاوه اینکه فرماندار به عنوان رئیس کمیته برنامه ریزی بخشی از مسولیت های تامین و تخصیص اعتبار طرح های ساماندهی رودخانه را در اختیار داشته و لذا مجموعه آب منطقه ای با توجه به اینکه کمیته برنامه ریزی شهرستان ها در ماههای آتی برای توزیع اعتبار سال ۱۴۰۳ تشکیل خواهد شد درخواست تامین اعتبار جهت تکمیل و ادامه فازهای بعدی ۱۸ طرح مهم ساماندهی رودخانه در ۹ شهرستان استان را دارد."

کد خبر: 1301
  تاریخ خبر : 1403/02/08
 مسئول روابط عمومی
 88
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,470
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 2,026,426
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/16 11:53:38
  • شناسه IP شما : 3.129.19.251

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :