|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

همایش چالش ها و مسائل منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

همایش مشترک شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، با عنوان چالش ها و مسائل منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد(وضعیت منابع آب، آسیب شناسی و راهکارها)، با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و تعدادی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی، در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این همایش که علاوه بر معاون عمرانی استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، مدیرعامل آبفای روستایی، رییس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین تعدادی از معاونین و کارشناسان این دستگاهها و نمایندگان کشاورزان، محققین و دانشگاهیان استان نیز حضور داشتند، ابتدا مهندس لطفی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به بحران کم آبی و مشکلات عدیده ای که از این بابت متوجه همه بخش ها در سطح کشور و استان شده، بر انجام اقدامات علمی و ریشه ای و همچنین بر مشارکت ذی نفعان و ذی مدخلان، گروههای مردم نهاد و تشکل های بهره بردار، برای مدیریت و برون رفت از این وضعیت، تأکید کرد و گزارشی از وضعیت منابع آبی و طرح ها و پروژه های این شرکت و همچنین دورنمایی از شرایط توسعه ای استان ارایه کرد و گفت: متوسط میزان بارش در استان کهگیلویه و بویراحمد، 675 میلیمتر است که سه برابر میانگین کشور بوده ولی متاسفانه بخاطر شرایط توپوگرافی و طبیعی ای که استان دارد، این بارش به صورت متناسب، پراکنش ندارد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در بخش آب، فقدان طرح آمایش سرزمینی است و به همین دلیل، استقرار جمعیت، صنعت و ... متناسب با وضعیت و پتانسیل های منابع آبی صورت نمی گیرد و مشکلات عدیده ای را بوجود آورده در صورتی که ضرورت دارد تا در استان، اقدامات توسعه ای بر اساس طرح آمایش استان انجام گیرد و تعامل و همگرایی همه بخش ها، با نگاه جامع و سیستمی و با دید توسعه ای بوده و مد نظر قرار داده شود.

مهندس لطفی، اظهار داشت: با وجود هفت رودخانه در سطح استان، حدود 60 هزار هکتار از اراضی استان، آبی است که امیدواریم با برنامه ریزی و طرح های خوبی که پیش بینی شده و یا در حال مطالعه و اجراست، ضریب بهره وری از منابع آب و خاک را متناسب با ظرفیت ها بالا ببریم.

وی، افزود: نقش تعاونی ها و تشکل های آب بران و دیگر سازمانهای مردم نهاد، اهمیت زیادی در مدیریت منابع آب دارد و می تواند به بحث حفاظت، تعمیر و نگهداری و توزیع منابع آبی و رفع مشکلات موجود بخش آب، کمک شایانی کند.

مهندس لطفی، بیان داشت: باید راندمان آبیاری را بالا ببریم و الگوی کشت را که دارای اهمیت فراوانی است، مورد توجه قرار داده و همچنین از دانش روز در بحث کشاورزی بهره ببریم تا برای رفع مشکلات موجودی که گریبان گیر همه سطوح بخش کشاورزی شده کمک موثری باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان، گفت: حدود 34 درصد، کل روانابهای کشور کاهش داشته و این موضوع، مسئولیت همگان را چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، سنگین تر می کند و در این شرایط، همیاری و همکاری همه دستگاههای مختلف را می طلبد و امیدوارم که در این میان، ایفای نقش، توسط عامه مردم برای کمک به مدیریت منابع آبی، پررنگ تر و موثرتر از قبل شود.

مهندس لطفی، افزود: کمبود اعتبار، یکی از موانع اصلی توسعه بخش آب و به تبع آن، توسعه در سایر بخش ها در سطح استان می باشد که خوشبین هستیم تا انشاالله با پیگیری و مساعدتی که مدیران ارشد استان همچون گذشته، خواهند داشت، شاهد تغییرات مثبتی در بخش آب و به تبع آن در زمینه توسعه همه جانبه استان باشیم.

در ادامه، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تقدیر از شرکت آب منطقه ای و دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برای برگزاری این همایش، بر اهمیت و ارزش آب در ادیان الهی و حتی فرقه های غیردینی، اشاره کرد و گفت: امروزه برای همه یقین شده که آب، پایه توسعه است و بر همین اساس، در استان کهگیلویه و بویراحمد که استانی کمتر توسعه یافته است، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند و بنابراین، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و ... که وجود دارد، باید از آب استفاده بهینه کنیم و در عین حال در حفاظت از آن نیز اقدام کنیم و همه اینها با اعمال مدیریت همه جانبه میسر خواهد بود و بدون شک، برنامه ریزی و اجرای طرح های کارشناسی شده از سوی دستگاههای مرتبط، از جمله آب منطقه ای، جهادکشاورزی و ... بیش از پیش احساس می شود.

مهندس نیک اقبالی، اظهار داشت: بحث تخصیص آب، یک موضوع مهمی است که از سوی استانداری و نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی، با جدیت دنبال می شود و امیدواریم تخصیص های لازم به استان کهگیلویه و بویراحمد، صورت گیرد و بهبود وضعیت فعلی را شاهد باشیم که البته در سفر آتی ریاست محترم جمهوری به استان، این موضوع نیز پیگیری و درخواست خواهد شد.

وی، افزود: تأمین آب شرب مطمئن، یکی از چالش های موجود و پیش روی ماست و الان پنج شهر از شهرهای استان در شرایط تنش آبی قرار دارند که باید هرچه زودتر چاره ای اندیشیده شود تا به صورت کامل، این مشکل حل شود.

معاون عمرانی استاندار، با اظهار اینکه پروژه های آبی را جزء پروژه های مهم و اثرگذار می دانیم، تأکید کرد که مسایل زیست محیطی، حتما در این پروژه ها به صورت کامل لحاظ شود.

مهندس نیک اقبالی، گفت: اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن مصرف بهینه در میان عامه مردم، یک ضرورت است و امیدواریم که کارهای فرهنگی و علمی در این زمینه، بیشتر شود و مطمئنا برگزاری چنین جلسات و همایش ها می تواند کمک بزرگی برای همگرایی و هم اندیشی میان مسئولان اجرایی و محققین حوزه های مختلف، ایجاد کند و همینجا مجدد از شرکت آب منطقه ای و دانشگاه آزاد و دیگر میزبانان این همایش، قدردانی می کنم.

سپس، رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی، تحت پوشش قرار دادن اراضی بیشتری از اراضی دیم به سیستم های آبیاری، گفت: در حال حاضر حدود 26 هزار هکتار از اراضی استان توسط جهادکشاورزی از طریق سیستم آبیاری نوین بهره مند از آب شده اند و بنا داریم تا برای 24 هزار هکتار دیگر نیز برنامه ریزی کرده و پیشنهاد آن ارایه و اعتبارات آن را تصویب کنیم.

دکتر گوهرگانی، با اشاره به طرح های مختلف آبیاری در سطح استان، گفت: آنچه بیش از همه نیاز آن احساس می شود، تخصیص بیشتری از منابع آبی به بخش کشاورزی است و ضمن تشکر از آب منطقه ای و همچنین حوزه استانداری استان برای تلاشها و پیگیری هایشان در این زمینه، امیدوارم این تلاشها و هماهنگی ها بیشتر شده و به نتیجه مطلوب برسد.

وی، اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت مناسب یکی از راهکار های مهمی بوده که جهادکشاورزی استان نیز بر آن تأکید داشته و تا جای ممکن آنرا اجرا کرده ایم و امیدواریم نگاه بهره برداران و کشاورزان عزیز نیز به نگاه مسئولان و کارشناسان بخش آب نزدیک تر شود تا بتوانیم مشکلات موجود را مرتفع کنیم.

شایان ذکر است که پس از ایراد سخنرانی سخنرانان این همایش، نمایندگان کشاورزان و همچنین برخی از شرکت کنندگان، سوالات و درخواست هایشان را ارایه کردند که مهندس لطفی، مدیرعامل، مهندس فرهادی، معاون حفاظت و بهره برداری، مهندس اسدپور، مدیر دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه ای استان و دکتر گوهرگانی، رییس سازمان جهاد کشاورزی و مهندس محمدی، معاون جهادکشاوزی کهگیلویه و بویراحمد، پاسخگوی آنها بودند.

کد خبر: 346
  تاریخ خبر : 1395/04/22
 مسئول روابط عمومی
 981
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 339
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 2,023,546
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/16 11:53:38
  • شناسه IP شما : 18.221.187.121

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :