|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

طی سالهای اخیر

پُر کردن 285 چاه غیرمجاز کهگیلویه و بویراحمد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال‌های اخیر حدود 285 حلقه چاه غیرمجاز در استان با دستور مقامات قضایی پر شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد، «علی داودی مهر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: حدود 57 رودخانه دائمی و فصلی در این استان وجود دارد که جهت پایش وضعیت منابع آنها تعداد 16 ایستگاه هیدرومتری بر روی رودخانه های اصلی احداث شده است. 

وی اظهارکرد: بطور مرتب به صورت روزانه در دو نوبت در روزهای عادی و هر دو ساعت یکبار در روزهای سیلابی تغییرات سطح آب این رودخانه ها توسط متصدیان اندازه گیری و در پایان سال آبی با توجه به اندازه گیری دبی هایی که بصورت ماهانه در ایستگاهها توسط تکنسین دفتر مطالعات اندازه گیری می شود محاسبه و در نهایت پارامترهای مورد نیاز از جمله حجم آورد سالانه، دبی پیک، دبی حداقل و حداکثر، متوسط سالانه و ماهانه بدست خواهد آمد . 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: میزان بارش استان در سال جاری نسبت به سال گذشته و دراز مدت افزایش چشمگیری داشت و متوسط بارندگی استان در سال جاری 1018.7میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته که 355.7 گزارش شده حدود 191.5 درصد افزایش نشان می دهد و نسبت به دراز مدت که 617.7 میلی متر بوده حدود 65 درصد افزایش داشته است.

داودی مهر تصریح کرد: متوسط بارندگی استان نسبت به سال گذشته 663 میلی متر و نسبت به دراز مدت 401 میلی متر افزایش داشته است . 

وی ادامه داد: با وجود حجم بالای بارش به میزان حدود 15میلیارد متر مکعب در سال آبی 97-98 به دلیل مهار نشدن این حجم و عبور آن از طریق شبکه آبراهه ها و رودخانه های استان به خارج از حوزه جغرافیایی استان عملاً این حجم بارش تاثیر زیادی بر کمیت منابع آبی استان نداشته است. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بخشی ازاین حجم بارش در سد مخزنی کوثر و سد شاه قاسم ذخیره شده بخشی به سفره آب زیرزمینی وارد شده و بخشی نیز از طریق تغذیه های مصنوعی احداث شده، مهار و تقویت آب خوان های استان را سبب شده است . 

داودی مهر بیان کرد: همچنین دبی پایدار رودخانه های بزرگ استان چون "بشار"،"زهره" ،"خیر آباد"،"مارون" و... را نیز در پی داشته است همچنین 5000 دهنه چشمه استان نیز نسبت به سال های گذشته پر آب شدند اما وضعیت منابع آب زیرزمینی استان به دلیل افت شدید ایجاد شده در سالهای قبل کماکان نامطلوب است . 

وی تاکید کرد: تعداد چاه‌های موجود در حال بهره برداری استان حدود 3817 حلقه است که از این تعداد حدود 2527 چاه دارای پروانه بهره برداری و حفر و نیز تعداد 1005 فقره چاه فاقد پروانه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: در طول سال‌های اخیر حدود 285 حلقه چاه غیرمجاز با دستور مقامات قضایی و نیز در چارچوب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که یک طرح ملی است، پُر و مسلوب المنفعه شده است . 

داودی مهر گفت: هر سال بر اساس قانون برنامه توسعه ششم پر شدن تعدادی از چاه‌های غیرمجاز در دستور کار ماست که امسال نیز حدود 70حلقه چاه غیرمجاز استان در برنامه پُر کردن قرار داده شده اند.

وی افزود: تعدادی از چاه‌های فاقد پروانه در حوزه شرب شهری و روستایی و نیز صنایع هستند که بر اساس جلسات هماهنگی با مدیران مرتبط برنامه تکمیل پرونده و صدور مجوز برای این گونه چاه‌ها با اجازه آب منطقه ای انجام شده اما به دلیل ارایه نکردن مدارک در زمان حفر، امکان صدور مجوز میسر نشده و در جلسه صیانت از منابع آب به ریاست معاونت دادگستری استان مورد تصویب قرار گرفته است . 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مطالعات جامع سیلاب در پیکره و تنه اصلی رودخانه های مهم استان انجام گرفته است، نقاط حادثه خیز شناسایی شده و با توجه به وضعیت اعتبارات در استان اقدامات سازه ای و مهندسی رودخانه برنامه ریزی شده است.

داودی مهر ادامه داد: امسال بر روی رودخانه بشار در بازه های "دارشاهی"، "سمرون"، "محدوده رجا"، پل اصلی بشار یاسوج و فاصله پل اصلی تا پل مختار، باشت، حوزه "مارون" در شهرستانهای کهگیلویه و مناطقی از چرام شهرستانهای لنده، بهمئی و گچساران بر اساس اعتبارت موجود اقدامات سازه ای مطالعه و اجرایی خواهد شد همچنین مهار سیلاب و تقویت منابع آب زیرزمینی با تکمیل طرح های تغذیه مصنوعی ان شاء الله به بهره برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: با توجه به دغدغه دستگاههای نظارتی کلیه شهرداری های استان موظف به رعایت حرایم رودخانه ها، آبراهه ها و اخذ استعلام از آب منطقه ای شده اند که مراتب در جلسه مشترک آب منطقه ای، سازمان بازرسی و شهرداری مورد تاکید قرار گرفت . 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود 85 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، 12 درصد در بخش شرب و حدود سه درصد در بخش صنعت است.

داودی مهر بیان کرد: در استان مصارف آب در بخش تولید نیروگاه های برق آبی و نیز پرورش ماهی و بسته بندی آب نیز وجود دارد که تنوع کاملی از مصارف بخش آب به نسبت سایر استانهاست.

کد خبر: 783
  تاریخ خبر : 1398/06/24
 مسئول روابط عمومی
 308
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 12
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 468
  • بازدید دیروز : 2,177
  • کل بازدید : 1,990,751
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 13:47:59
  • شناسه IP شما : 3.144.28.50

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :