|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

شفاف سازی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سد تنگ سرخ بشار

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در نشست خبری که عصر امروز با رسانه ها و خبرنگاران در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، در خصوص سد تنگ سرخ بشار یاسوج، مسائل موجود و شبهات پیش آمده درباره آن، گفتگو و روشنگری کرد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست، رسول فرهادی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان، ضمن تبریک ولادت با سعادت نبی اکرم(ص،) گفت: رسانه‌ها چشم و گوش جامعه و ناظر بر فعالیت های مختلف در سطح جامعه و در عین حال همراه و یاور مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف شأن هستند و امر خطیر اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح در راستای اعتلای ارزش‌ها را بر عهده دارند و با توجه به اینکه این روزها، سد تنگ سرخ بشار در فضای مجازی استان، در صدر فعالیت های خبری بوده و گاها شایعه سازی و ایجاد حواشی درباره آن شکل گرفت که لازم شد تا  در این نشست با اطلاع رسانی مستقیم و شفاف، سعی مکنیم در این رابطه اقناع افکار عمومی را ایجاد و در مسی. روشنگری حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و‌بویراحمد، افزود: در سفر اخیر هیأت محترم دولت به استان و با اقدامات خوبی که از سوی مسولان استان صورت گرفت، اعتباراتی در بخشهای زیرساخت و توسعه کلیه بخشهای استان در نظر گرفته شد که بارقه های امید در دل مردم زنده شد.

رسول فرهادی، با اشاره به برخی سوالات مطرح شده در مورد سد تنگ سرخ در فضای رسانه ای، اظهار داشت: یقینا نقد صحیح و منصفانه، باعث می شود تا روح مطالبه گری در جامعه زنده و پویا باشد و ما نیز بر این مبنا، قرار گذاشتیم تا این نشست، تحت عنوان روشنگری برای مردم و به نمایندگی از آنها با اصحاب رسانه را برگزار کنیم‌ تا زوایای کار برای همگان روشن تر شود.

فرهادی، گفت: مطالعات سد تنگ سرخ از دهه ۷۰ آغاز، در سال ۱۳۸۹ مطالعات آن پایان یافت و بر اساس ماده ۲۱۵ که برای همه طرح های ملی مورد نیاز است، با امضای وزیر وقت نیرو، تایید و برای اخذ کد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال و نهایتا پس از اخذ ردیف اجرایی در سال۹۰ وارد فاز عملیاتی شد و تا امروز ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی، اظهار داشت: همچنین سد دیگری با همین نام در استان فارس وجود دارد که  تشابه اسمی باعث شد تا در خصوص این سد چالش هایی ایجاد و حتی گاهی اشکالات آن سد به نام این سد تمام شود و بخشی از چالش‌های به وجود آمده به این دلیل است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، ضمن تشریح مشخصات و موقعیت مکانی سد تنگ سرخ شیراز و اینکه در محدوده کمربندی شهر شیراز قرار دارد، گفت: این سد تامین آب ۱۲میلیون متر مکعب که بخشی از کشاورزی و محیط زیست شهر شیراز است را تامین می کند در حالیکه سد تنگ سرخ یاسوج در محدوده روستاهای تنگ سرخ بویراحمد قراردارد و ۱۲۵  میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار است برای اهداف مشخص شده به مصرف برسد.

وی، اضافه کرد: حجم مخزن سد تنگ سرخ بویراحمد ۱۲۵ میلیون متر مکعب و تنظیم آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب است که با هدف تامین آب شرب یاسوج و صنعت و کشاورزی و محیط زیست شهرستان بویراحمد و بخشی از شرب شهر شیراز است.

وی، افزود :هم‌اکنون که هیچ‌سدی بر رودخانه بشار وجود ندارد، جیره بندی آب در شهر های یاسوج و مادوان و...مشهود است و قابلیت حفر چاههای اضافه و برداشت از آب زیرزمینی برای تامین آب این مناطق، وجود ندارد و فقط با سد سازی می توان سیلاب های زمستانه را مهار و در فصل تابستان  و ماه‌های گرم از آن استفاده نمود، بنابراین ضرورت وجود سد برای تامین آب پایدار هر شهری و خصوصا شهر یاسوج، مشهود است.

فرهادی، خاطرنشان کرد: وضعیت آب شرب یاسوج پایدار نبوده و در حال حاضر، تامین این آب از طریق چشمه، چاه و پمپاژ از رودخانه است که چاه ها نیز وضعیت مناسبی ندارند که با توجه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا، هیچ راهی جز مهار سیلاب ها برای استفاده از آنها وجود ندارد که در این میان، خشکشالی و افزایش جمعیت نیز باعث شده تا نیاز ما به آب شرب بیش از پیش باشد .

 وی، تصریح کرد: سهم استان ها و شهر ها در مصارف آب سد تنگ سرخ بویراحمد از همان ابتدا مشخص بود و  هیچگونه افزایشی در سهم استان فارس، اتفاق نیفتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، گفت : بر اساس داده های هیدرولوژی در سال ۱۳۹۲ و براساس محاسبات علمی بر پایه آورد رودخانه و نیازها، سهم های استان ها محاسبه شد و عدد ۱۹۲ میلیون متر مکعب برای تنظیم  سد و ۷۲ میلیون متر مکعب برای مصرف استان فارس مشخص شد که در سال ۱۴۰۰ بدلیل خشکسالی های حادث شده، مجددا اعداد بارش و آورد رودخانه بشار، بازنگری شد و حجم سد، ۱۵۷ میلیون متر مکعب و مصرف آب شرب فارس ۵۶ میلیون متر مکعب تعیین و رسماً ابلاغ شد.

رسول فرهادی، همچنین عنوان کرد: ضریب اطمینان تحقق ذخیره سازی ها بر اساس آورد ها و پایش ها بیش از ۹۵ درصد است و براساس مصوبه سفر دولت در سال ۸۷ به استان، یکی از درخواست‌های مسولان وقت، تسریع در تکمیل مطالعات و اجرای سد تنگ سرخ برای حل مشکل آب شهر یاسوج بعنوان راه حل بلند مدت بود که هیئت وزیران لزوم‌  مطالعات تکمیلی سد تنگ سرخ را تصویب کردند و متعاقب آن در سال ۱۳۸۹ وزارت نیرو اخذ ردیف اعتبارات را از طریق هیات دولت درخواست می کند.

وی، در خصوص مطالعات زیست محیطی نیز گفت:  این مطالعات از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ مطالعات محیط زیست تمام و درسال ۱۳۸۹ مورد تایید مشروط سازمان محیط زیست کشور قرار گرفت ودر سال ۱۳۹۴ نیز مکاتبه ای از سوی اداره کل محیط زیست استان برای اخذ مجوز زیست محیطی انجام پذیرفت   ولی در ۱۳۹۵ بدلیل تغییر شرح خدمات محیط زیست کشور، مجددا انجام مطالعات جدید در دستور کار قرار گرفت  و در ۱۳۹۶  براساس شرح خدمات جدید ابلاغی سازمان محیط زیست، مجددا بازنگری مطالعات آغاز و نهایتا در فروردین امسال ابتدا محیط زیست استان، تاییدیه و سپس محیط زیست کشور  موافقت خودرا با سد تنگ سرخ و سامانه انتقال آب به یاسوج صادر کرد که البته در خصوص مسیرانتقال آب به شیراز مجوز زیست محیطی صادر نشده است.

فرهادی، در  خصوص مجوزات میراث فرهنگی و پدافند غیرعامل نیز، گفت: مجوزهای میراث فرهنگی سد تنگ سرخ در سال ۹۲ صادر شد و در سال ۱۳۹۶ نیز مجور پدافند غیر عامل اخذ شده است.

مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان، اظهار کرد: در مطالعات سد تنگ سرخ، تخصیص صنعت، شرب و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد و آب شرب شیراز دیده شده است و این حرف اشتباه که گفته شود از فروش آب سد تنگ سرخ، کارکنان آب منطقه ای استان، منافعی دریافت می کنند، تصوری اشتباه است، چرا که کلیه حقوق و مزایای پرسنل استخدامی این شرکت براساس قانون مدیریت مشخص میشود و پرداخت خارج از ردیف های بودجه امکان ندارد.

فرهادی، با تاکید بر اینکه از همان ابتدای شروع به کار این سد، مشخص بود سهم هر استان از برداشت آب چقدر است، گفت: از آب فارس و کهگیلویه و بویراحمد تعهد گرفته می شود و کسی نمی تواند بیش از سهم مشخص شده کار رها سازی و برداشت را انجام دهد.

وی، خاطر نشان کرد: بعنوان نماینده وزارت نیرو در استان با قاطعیت عرض می کنم برداشت ۱۰۰ میلیون متر مکعب استان فارس از محل سد تنگ سرخ، هیچ گونه سندیتی نداشته و چنین مصوبه ای صادر نشده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در خصوص مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ نیز، گفت: وظیفه ذاتی این کمیسیون، تحقیق و تفحص است و ما هم استقبال می کنیم  ولی در خصوص این مکاتبه  هم باید تحقیق و تفحص انجام شود و با توجه به مستندات علمی و قانونی ارایه شده در جلسه نتیجه، معلوم است و بنظر می رسد این مکاتبه اثر بخشی ندارد.

وی، ضمن رد شایعات مبنی بر پافشاری بدلیل فروش آب یاسوج به شیراز، گفت: به هیچ وجه چنین موضوعی صحت ندارد زیرا ما علاوه بر بودجه ای که داریم نمی توانیم هزینه کنیم، با توجه به اینکه درآمد ما در حال حاضر پایدار است و این موضوع تاثیری بر کاهش یا افزایش پرداختی ها به پرسنل به هیچ وجه صحت ندارد.

رسول فرهادی، افزود: دردآورترین و بزرگترین توهینی که شنیدیم، بحث فروش آب استان به فارس برای کسب درآمد بود که اعلام میکنم این حرف از اساس اشتباه است چرا که ما اگر حتی از بودجه خودمان اضافه هم داشته باشیم، نمی توانیم پرداختی بیشتر تحت هر عنوان به کارکنان داشته باشیم و باید برگشت بخورد، چه برسد به اینکه با فروش آب استان به دیگران بخواهد چیزی به جیب ما برود.

کد خبر: 985
  تاریخ خبر : 1400/08/03
 مسئول روابط عمومی
 689
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 343
  • بازدید دیروز : 1,842
  • کل بازدید : 1,988,449
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 13:47:59
  • شناسه IP شما : 18.190.219.65

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :