|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست مدیران بخش آب با رییس کل و مدیران دادگستری کهگیلویه و بویراحمد

با حضور مدیرکل دفتر حقوقی و مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران در یاسوج، نشست مدیران بخش آّب با رییس کل و مدیران دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، جهت هم اندیشی و ایجاد زمینه های همکاری بیشتر در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی این استان، در محل دادگستری، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست که مدیر دفتر حقوقی و مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیرعامل و تعدادی از معاونین و مدیران شرکت آب منطقه ای، رییس کل دادگستری و معاونین وی و همچنین دادستانهای شهرستانهای تابعه و قضات شعب ویژه رسیدگی به تخلفات بخش آب کهگیلویه و بویراحمد، حضور داشتند، ابتدا مهندس داودی مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، ضمن خیرمقدم و تقدیر از حضور تعدادی از مدیران شرکت مدیریت منابع آب ایران و همچنین از دادگستری استان برای پذیرش این نشست، با اراه گزارشی از وضعیت و سیمای منابع آبی استان و پروژه های در دست مطالعه، اجرا و بهره برداری این شرکت در سطح استان و همچنین مشکلات و محدودیت های موجود در بخش آب استان، گفت: : هم اکنون ۱۰رودخانه دائمی به طول 1400 کیلومتر و چهار دریاچه و تالاب در استان وجود دارد و علی رغم موقعیت استان به نسبت و وسعت معادل حدود یک درصد کشور، بارشی بیش از 670 میلیمتر، حجم روان آبهای حاصل بارندگی، حدود 5/10 میلیارد مترمکعب، حجم آب تجدید شونده حدود 5/8 میلیارد مترمکعب، حجم آب ورودی به استان بیش از 5/2 میلیارد مترمکعب آب و حجم آب خروجی از استان بیش از 5/7 میلیارد مترمکعب می باشد.

 

علی داوودی مهر، با بیان اینکه تعداد 2500 حلقه چاه مجاز به منظور تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد، گفت: حدود 1200 حلقه چاه غیرمجاز نیز شناسایی شده که بیش از 230 حلقه آن پر و مسلوب المنفعه شده و برای پر و مسلوب المنفعه کردن سایر چاههای غیرمجاز، اقدامات لازمه در حال انجام می باشد.

وی، افزود: زمین های کشاورزی استان، حدود 260 هزار هکتار است  که از این میزان، تاکنون تنها حدود 60 هزار هکتار از دیم به آبی تبدیل شده که به منظور مهار و استحصال آبهای منطقه، حدود 54 پروژه در قالب 18 طرح در دست اقدام بوده که از این میزان حدود 12 طرح مطالعاتی بزرگ و حدود 10 طرح اجرایی بزرگ می باشد که در صورت تامین به موقع منابع مورد نیاز و خروجی مثبت حاصل از تکمیل مطالعه و پروژه آنها، حدود 750 میلیون مترمکعب از آبها مهار و علاوه بر نیاز شرب و صنعت، ، بیش از 75 هزار هکتار دیگر از اراضی استان از نعمت آب بهره مند خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به وجود پرونده های مختلف در خصوص متخلفین بخش آب، گفت: حساسیت و دغدغه مدیران اجرایی و مسئولان قضایی کهگیلویه و بویراحمد برای حفاظت از رودخانه های این استان و رفع تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه آنها، چشمگیر و دلگرم کننده است.

وی همچنین، با تقدیر مجدد از دستگاه قضایی استان، خواستار راه اندازی شعبه ویژه ای در دادگستری کهگیلویه و بویراحمد برای شتاب بخشی رسیدگی به پرونده های قضایی تصرفات منابع آبی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه های استان شد.

در ادامه، مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران، ضمن مروری بر اَهَم برنامه ها و رویکردهای وزارت نیرو در اجرای برنامه های حفاظت از رودخانه ها، گفت: با وجود آبراهه های زیادی که در سطح کشور وجود دارد، ولی با تغییر کاربری ها، رشد جمعیت، تغییر اقلیم ها و ...، نفوذ روان آبها در درون زمین، کمتر شده و به تبع آن، منابع آب زیرزمینی نیز کاهش یافته است.

وی، اظهار داشت: طول رودخانه های کشور ۱۴۶ هزار کیلومتر است که تاکنون برای ۲۲ هزار کیلومتر آن سند مالکیت صادر و در سامانه های ثبت اسناد کشور به ثبت رسیده است.

وی، با اشاره به اینکه یکصد میلیارد تومان برای ساماندهی و مهندسی رودخانه های کشور اختصاص داده شده، گفت: از این مبلغ، حدود ۴ میلیارد تومان برای مهندسی رودخانه های کهگیلویه وبویراحمد اختصاص یافته که در صورت تامین اعتبار لازم، به استان ابلاغ می شود.

مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران، اظهار داشت:  اخذ سند مالکیت اراضی بستر رودخانه ها، یکپارچه سازی از مرحله اخطار به متصرف تا صدور حکم و رفع تصرفات، تثبیت نقشه رودخانه ها در طرح های جامع تفصیلی شهرها و روستاها را از دیگر رویکردها و برنامه های وزارت نیرو برای جلوگیری از تصرف حریم و بستر رودخانه ها و حفظ منابع آب در کشور دانست.

وی با ارائه گزارشی از آمار احکام قضایی صادره در سال جاری در حوزه آب افزود: امسال در نقاط مختلف کشور در حوزه آب، هزار و ۳۹۵ رای مثبت و 200 رای منفی صادر شد و هزار و ۷۱۹ فقره پرونده نیز در حال رسیدگی قضایی است.

خانم مهندس جعفری، افزود: با پشتیبانی دستگاه قضایی و احکام صادره، میزان آزادسازی حریم و بستر رودخانه های مورد تصرف در کشور از ۷۰۰ هکتار در سال 92 به ۲ هزار هکتار در سال 94 افزایش یافته است.

سپس، مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران، با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست و با اشاره به اهمیت و جایگاه آب در توسعه و رشد کشورها، گفت: خوشبختانه اهتمام برای رفع تصرفات و برداشت های غیرمجاز از حوزه آب در کشور، قابل توجه است و امیدوارم با توجه به حساسیت موضوع، اقدامات مستمر و بیشتری در اینباره، صورت گیرد.

غلامرضا مدنیان، اظهار داشت: قوانین مربوط به حوزه آب در کشور پس از سال ۱۳۴۷ و با تحولات اساسی از خصوصی مداری به مالکیت دولتی و عمومی تغییر کرد و آب از آن زمان تاکنون، همچون نفت ملی شد و باید به طور عادلانه بین مردم، بهره برداران و ذینفعان توزیع شود و در همین راستا نیز نظام تخصیص منابع آب به منظور تعیین سهم مشخص برای هر استان به تصویب رسیده است.

مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آب ایران، افزود: صیانت از منابع آبی کشور و رفع تصرفات و تجاوزها با توجه به کمبود شدید آب، ضروری بوده و وظیفه ای ملی، شرعی و الهی است.

مدنیان، افزود: هیچ فردی در کشور نمی تواند بدون داشتن مجوز از منابع آبی در هیچ زمینه ای اعم از کشاورزی و صنعت استفاده کند و در این صورت تخلف بوده و برخورد قاطع با آن خواهد شد.

وی، ابراز داشت: به دلیل بحرانی بودن وضعیت آب در کشور چاره ای جز نگاه ویژه مردم، متولیان امر و مسئولان اجرایی استان های کشور به بحث آب نیست و پیشگیری را باید پیش از درمان انجام داد.

مدیرکل دفتر حقوقی شرکت مدیریت منابع آبی ایران از راه اندازی رشته حقوق آب در دانشگاه ها و موسسات عالی کشور خبر داد و گفت: هدف از این کار آشنا کردن مردم به ویژه دانشجویان با حفظ منابع آبی و رعایت حقوق بیت المال و مصرف بهینه و درست از منابع آبی است.

 

در ادامه، رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد، با بیان آیات، احادیث و روایات مختلف درباره آب، گفت: تمام دنیا با آب که مایه حیات است، زنده است و این نعمت، قداست دارد و باید وظایف و تکلیف مان را در برابر این آن بدانیم و تشکیل جلسات زیادی برای حفاظت از منابع آب ضروری است و باید جدی‌تر از همیشه به اهمیت آب توجه شود.

حجت الاسلام مزارعی، تصریح کرد: امروز به عنوان مسئولان و مدیران باید بدانیم که تکلیف‌مان در خصوص آب چیست و چه کارهایی باید برای حفظ آن انجام دهیم و مقوله مهم صیانت از منابع آبی باید بیش از پیش در استان جدی گرفته شود و رسالت همگان اعم از مدیران اجرایی، مسئولان قضایی و متولیان امر نیز در این زمینه سنگین بوده و انتظار می رود که دغدغه و حساسیت بیشتری داشته باشیم.

وی، افزود: مسئولان دادگستری کهگیلویه و بویراحمد آماده هرگونه حمایت و همکاری با متولیان امر از جمله شرکت آب منطقه ای این استان برای رفع تصرفات از منابع آبی هستند و در این راستا نیز از هیچ تلاش و اقدامی دریغ نمی شود و انتظار می رود که کارشناسان و نمایندگان حقوقی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، مسائل، مشکلات و موانع موجود بر سر راه مقابله با متصرفان منابع آبی این استان را هر چه سریعتر به دادگستری استان ارائه دهند تا تعامل و همکاری لازم برای رفع تصرف انجام شود.

وی عنوان کرد: مدت زمان رسیدگی به پرونده های قضایی مربوط به تصرف در منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد باید به کمترین زمان ممکن برسد و با توجه به کوچکی استان نیز به راحتی می توان با متجاوزان برخورد کرد

کد خبر: 412
  تاریخ خبر : 1395/08/24
 مسئول روابط عمومی
 1617
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,329
  • بازدید دیروز : 5,521
  • کل بازدید : 2,001,604
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 13:56:25
  • شناسه IP شما : 3.146.221.52

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :